shmttc


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
به وب سایت من خوش امدید
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



اختلال موکنی چیست
نویسنده : ولی غلامی
تاریخ : چهار شنبه 24 فروردين 1401

اختلال موکنی چیست

اختلال وسواس موکنی که با نام علمی‌ تریکوتیلومانیا نیز شناخته می‌شود زمانی اتفاق می‌افتد که فرد به‌طور مداوم از نقاط مختلف بدن خود مو بکند که در نهایت منجر به از دست‌دادن موها و پریشانی فرد مبتلا خواهد شد. این کندن مو می‌تواند از نقاط مختلف بدن باشد اما غالبا از سر و یا مژه است. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند در حین کندن مو احساس آرامش می‌کنند؛ اما بلافاصله پس از انجام آن غالبا به دلیل اجبار در موکنی و نتیجه‌ای که این عمل برایشان به همراه دارد، دچار مشکل می‌شوند. این وسواس نوعی اختلال در کنترل تکانه محسوب می‌شود. وجود هر یک از ملاک‌ها یا نشانه‌های زیر، بر اختلال وسواس موکنی دلالت دارد:

  • کندن مداوم موی سر و یا موی سایر قسمت‌های بدن که منجر به از دست‌دادن مقدار قابل‌توجه مو بخصوص روی سر می‌شود.
  • احساس تنش بی‌اندازه قبل از کندن مو و یا هنگام سعی برای جلوگیری از کندن مو
  • سعی‌های مداوم و بی‌نتیجه برای توقف موکندن
  • احساس لذت یا داشتن یک حس خوشایند بعد از کندن مو
  • کمبود قابل‌توجه مو مانند بروز یک‌سری نقاط کچلی روی سر و یا نبود مو در سایر نقاط بدن مانند مژه‌ها و یا ابروها
  • جویدن یا خوردن موی کنده‌شده
  • بازی‌کردن با موهای کنده‌شده یا مالیدن این موها به صورت و لب‌ها
  • داشتن استرس و مشکلات زیاد در محل کار و یا سایر مکان‌های اجتماعی (این مورد زمانی اتفاق می‌افتد که فرد نیاز به کندن مو دارد و نمی‌تواند آن را جلوی جمع انجام دهد.)

شکل‌گیری اختلال موکنی با mehdikhalili

این اختلال گرچه در بزرگسالان رایج‌تر است، اما ممکن است در کودکان نیز دیده شود. اختلال موکنی غالبا در طول اوایل دوره رشد برطرف می‌شود. در اکثر موارد، روند این اختلال غالبا با شروع بلوغ صورت می‌گیرد. همچنین در برخی موارد نیز ممکن است پس از اتمام دوره بلوغ نیز فرد به آن مبتلا شود. این اختلال مزمن است و اگر درمان نشود، تشدید یافته و با عوارض شدیدتری همراه خواهد بود.

روانشناس خوب در تهران، همانطور که می دانید جهت درمان خیلی از اختلالات لازم است که ما به فردی مراجعه کنیم که در آن حوضه تجربه کافی داشته باشد و لاجرم این خود تبدیل به یک پروژه جستجو می شود. در حوزه وسواس هم درمانگران باتجربه و دانش کافی فقط می تانند به افراد وسواسی کمک کنند و همینطور در حیطه وسواس موکنی درمان هایی وجود دارد که به اختصار به آنها خواهیم پرداخت.

درمان اختلال موکنی

طبق تحقیقات انجام شده، یک درمان مشترک برای همه افرادی که به اختلال موکنی دچار شده‌اند، وجود ندارد؛ بلکه هر فردی که به این اختلال مبتلا می‌باشد، با روش و تکنیک مخصوصی درمان می‌یابد که تنها با کمک و همکاری متخصصان امکان‌پذیر خواهد بود. در حال حاضر، برای درمان اختلال موکنی یا همان تریکوتیلومانیا سه روش موثر وجود دارد:

  1. ثبت دقیق این اختلال با آگاهی به زمان، مکان و دلایل موکندن در افراد.
  2. تلاش برای تغییر رفتار موکنی و کنترل موثر آن.
  3. آموزش تنظیم احساسات و هیجانات برای یافتن یک راه دیگری به‌منظور مواجهه با هیجانات منفی به‌غیر از موکنی

افرادی که به اختلال موکنی مبتلا هستند با پاسخ به سوالاتی می‌توانند راه‌اندازهای درونی مانند افکار، احساسات و حس‌های مختلف مانند سوزش یا خارش و همچنین راه‌اندازهای بیرونی مانند مکان‌ها و یا فعالیت‌هایی که منجر به انجام این عمل می‌شوند را شناسایی کنند. در این‌صورت به‌واسطه شناسایی و شناخت این ویژگی‌ها بهتر و موثرتر می‌توانند برای درمان قدم بردارند.

بدیهی است که افراد هنگام احساس اضطراب تمایل دارند این حس خود را به هر نحوی تخلیه کنند. در این‌صورت می‌توان گفت که در اختلال موکنی، اضطراب و انرژی عصبی افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، به ‌واسطه کندن مو تخلیه می‌شود. در این‌صورت پیش از آن‌که فرد به کندن مو مجبور شود، راه‌های سالم‌تر و بهتری را می‌تواند برای تخلیه اضطراب یا سایر احساسات منفی، امتحان کند. برای این منظور، تنها کافی است به سوالات بالا پاسخ داده و زمان و مکان موکنی خود را بنویسید. این کار باعث می‌شود که راه‌اندازهای خود برای موکنی را پیدا کنید.

همانطور که گفته شد، در اکثر موارد یکسری احساسات و هیجانات مانند اضطراب، ناامیدی، استرس و... به فرد فشار می‌آورد تا موهای خود را بکند. در این زمان فرد باید یاد بگیرد تا از روش‌های دیگری غیر از موکندن، برای تنظیم این احساسات و هیجانات خود استفاده کند. در اینگونه موارد فرد برای اینکه این احساسات و هیجانات اعم از احساسات تنش و اضطراب را از خود دور کند، می‌تواند از تنفس دیافراگمی‌(شکمی) و یا روش آرمیدگی تدریجی عضلات استفاده کند. همچنین روش‌هایی اعم ‌از تصور یک صحنه آرامش‌بخش، مراقبه، گوش‌دادن موسیقی ملایم، پیاده‌روی، نوشیدن یک نوشیدنی گرم، دوش آب گرم و یا استفاده از ماسک صورت یا چشم نیز در این‌گونه موارد بسیار موثر واقع می‌شوند.

علت اختلال موکنی

طبق تحقیقات، این وسواس دارای یک عامل زیستی و وراثتی است. در کنار آن، عواملی مانند خلق‌وخو، محیط و میزان استرس خانواده نیز در بروز این وسواس تاثیرگذار خواهند بود. همانطور که گفته شد، در اغلب موارد زمانی که فرد احساساتی مانند اضطراب و یا تنش را تجربه می‌کند، کندن مو باعث احساس آرامش در او شده و تنش را کاهش می‌دهد. در این‌صورت درد اندکی که پس از کندن مو به‌وجود می‌آید، انرژی روانی فرد را تخلیه کرده و باعث احساس راحتی و لذت او می‌شود. در عین‌حال، می‌توان گفت که موکندن مانند یک فعالیت ذهنی آگاهانه می‌تواند باعث تمرکز شده و باعث می‌شود در افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، احساس اضطراب از بین‌رفته یا کاهش پیدا کند.

عوارض خوردن ریشه مو

اختلال موکنی با مشکلات هیجانی، اجتماعی و حتی پزشکی زیادی همراه است. به‌عنوان مثال یکی از عوارض شایع این اختلال، ایجاد عفونت در قسمت‌های مختلف بدن می‌باشد که موهای آن‌ها کنده شده است. همچنین برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که بعد از کندن موها اقدام به خوردن آن‌ها می‌کنند، به مشکلات گوارشی مبتلا می‌شوند.

از دیگر عوارض این اختلال می‌توان به ایجاد آسیب زیاد در انجام فعالیت‌های مختلف شغلی، تحصیلی و ارتباطی اشاره کرد. در این‌صورت فرد در رابطه‌های اجتماعی دچار مشکل خواهد شد و اعتماد به‌نفس خود را به‌مرور زمان از دست داده و از حاضرشدن در اجتماع خودداری خواهد کرد.

 

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
بهترین آشپزی ها با 1TouchFood
نویسنده : ولی غلامی
تاریخ : یک شنبه 21 فروردين 1401

 

 

آموزش آشپزی از ابتدا یکی از مطالب مهم و مورد جستجوی کاربران است. آموزش آشپزی از ابتدا را کاملا اصولی برایتان بررسی کرده ایم.

آشپزی از هنرهای بسیار محبوب و خوشمزه محسوب می شود که در تمام دنیا طرفداران بسیاری دارد. آشپزی امری بسیار ساده است ولی دارای پیچیدگی های خاصی است که آن را بسیار محبوب می نماید.

سالیان بسیاری است که آشپزی در بین مردم به عنوان یک شغل مناسب جهت کسب روزی در آمده و می توان به عنوان یک شغل حتی پر درآمد روی آن حساب کرد. این شغل در تمام دنیا به همین شکل است.

یکی از اصلی ترین مشاغل عمومی همین آشپزی است. شما می توانید به اجاره یک غرفه یا یک آشپزخانه نیمه حرفه ای کار خود را در زمینه آشپزی شروع کنید. فروش اسنک – فروش ذرت مکزیکی و … همگی از همین دست محسوب می شوند.

آموزش آشپزی می بایست دارای اصولی باشد. هیچوقت بدون رعایت اصول آموزشی نمی توان چیزی را آموخت. آموزش آشپزی همانطور که بیان شد یکی از اصلی ترین آموزش ها محسوب می شود.

در بحث مشاغل که در بالا مطرح کرده ایم آموزش آشپزی یکی از مشاغل عمومی است که با کمی تجربه می توان از آن بهره گرفت و کسب درآمد داشت. آموزش آشپزی از ابتدا می بایست صورت گیرد. این آموزش بایستی کاربردی باشد.

امروزه آموزش ها مدرک محور نیستند و همگی دنبال تجربه هستند. مدرک در کشورهای پیشرفته از اهمیت افتاده است و از فرد تخصص و هنرش را مطالبه می کنند. غذاهای دریایی هم بسیار خواندنی هستند.

آموزش آشپزی از ابتدا یکی از مهمترین آموزش های آشپزی آموزش پایه است که شامل آموزش های زیر است.

  • آموزش آشپزی پایه
  • آموزش لوازم آشپزی
  • آموزش تجهیزات آشپزی
  • آموزش چاقو و کاربردهای آن
  • آموزش خمیر ها
  • آموزش ادویه ها
  • آموزش ظروف آشپزی
  • و بسیاری دیگر

هنگامیکه تصمیم می گیرید آشپزی را از ابتدا بیاموزید بدانید که تصمیم درستی گرفته اید. آموزش آشپزی از ابتدا کاملا مشخص است که برای چه افرادی تهیه شده است. شما در مرحله آموزش هستید.

هدف از آموزش آشپزی از ابتدا

همانطور که بارها بیان کرده ایم آموزش آشپزی از ابتدا برای افرادی است که مبتدی هستند. این افراد در ابتدای مراحل آموزش آشپزی هستند. به هیچ عنوان نباید نگران باشند و مطمین باشند که قرار است مطالب بسیاری را بیاموزند.

آموزش آشپزی از ابتدا دارای اهدافی است که در اینجا با یکدیگر بررسی خواهیم کرد. هدف اصلی قرار گرفتن هنرجوی آشپزی در مسیر آموزش است. می دانیم که این آموزش ها پایه ای هستند و می بایست در کنار مطالب پایه ای – اصول آشپزی نیز آموزش داده شود.

آموزش آشپزی از ابتدا همانطور که از نامش پیداست برای ابتدای کار است. خوشحال باشید چون شما مطالب را بدرستی خواهید آموخت و از همه افرادی که تجربی آشپزی را یاد گرفته اند جلوتر خواهید بود.

پس مطمین باشید که بزودی با سعی و تلاش از همه جلوتر خواهید بود و می توانید تجربیات بینظیری را در کنار کارتان که همان آشپزی است فرا خواهید گرفت. تمرین و تمرین کنید.

در پایین مطالبی به شما آموزش خواهیم داد که به عنوان کلید در دستان شما خواهند بود.

کلید آموزش آشپزی از ابتدا در دست هر کسی نیست و شمایید که می توانید از آن بهره بگیرید. این کلید در کنار ترفند های آشپزی رمز موفقیت شما خواهند بود. ماکارونی و پاستا هم از غذاهایی هستند که آموزش آنها بسیار خواندنی است.

آموزش آشپزی می بایست بسیار اصولی انجام شود. حواستان جمع باشد. بایستی دست پخت آشپزی خودتان را دگرگون کنید. برای اینکار می بایست دستور پخت های جدید و به روزی را در دسترس خودتان داشته باشید. دنیایی از اطلاعات آشپزی را می توانید در سایت آموزش آشپزی مشاهده نمایید. مرکز آموزش آنلاین آشپزی همیشه بهترین اطلاعات را به شما عزیزان منتقل خواهد کرد.


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)





آمار مطالب

:: کل مطالب : 10
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 85
:: بازدید ماه : 321
:: بازدید سال : 551
:: بازدید کلی : 2769

RSS

Powered By
loxblog.Com